Oct 122015
 

Sherpha0a
Rantis lapis baja Elang 4×4 buatan Pindad (ilustrasi)

Korps Pasukan Khas (Korpaskhas) TNI Angkatan Udara berencana melakukan pengadaan ratusan kendaraan taktis (Rantis) lapis baja untuk membantu pertahanan pangkalan udara sekaligus mobilisasi personel.

Terkait pengadaan ini, Direktur Utama PT Pindad Silmi Karim mendatangi Markas Komando Korpaskhas di Lapangan Udara Sulaiman, Margahayu, Bandung, beberapa hari lalu. Kunjungan ini merupakan kunjungan balasan setelah Komandan Korpaskhas Mareskal Muda TNI Adrian Wattimena berkunjung ke PT Pindad di Jalan Gatot Subroto, Bandung, awal 2015 lalu.

“Setelah kami melihat kemampuan rantis yang dipamerkan saat menyambangi Pindad, kami merasa rantis itu cocok dalam mendukung tugas Korpaskhas,” ujar Adrian, melalui keterangan tertulis yang diterima Kompas.com, Senin (12/10/2015) pagi.

150209_1479619386025_1099997681_31092540_1284379_n
Rantis Arwana buatan Pindad

Rantis lapis baja yang mirip dengan Baracuda milik Polri tersebut rencananya difungsikan untuk dua tujuan. Pertama, bantuan pertahanan serta mobilisasi personel. Kedua, antisipasi kontijensi berupa perebutan pangkalan udara.

“Standarnya, memang harus ada rantis baja untuk melindungi alutsista di pangkalan udara di seluruh Indonesia,” ujar Adrian.

Rencananya, rantis baja tersebut akan ditempatkan di sembilan batalyon TNI AU di seluruh Indonesia, yakni dua batalyon di Jakarta, sementara sisanya masing-masing satu batalyon ada di Makassar, Malang, Madiun, Pontianak, Kalimantan Utara, Medan dan Biak.

Direktur Utama PT Pindad Silmi Karim mengapresiasi rencana pengadaan rantis baja tersebut.
“Saya saya sudah menyampaikan rencana tersebut kepada Menteri Pertahanan Ryamizard Ryacudu,” ujar Silmi

Kompas

Artikel Terkait :

  36 Responses to “Paskhas Berencana Membeli Rantis Lapis Baja Pindad”

  1. pertamak

    • kok tapir lebih cocok dr elang….sb indon hanya bisa buat body aja udah claim 100% enjin dan casis 100% aslinya dr sherpa…..

      • harus dipahami apa itu produksi?
        Seperti yang saya komentari sebelumnya, orang2 malaysia itu sombong2 bilangnya jaguh ngakunya suka membaca tapi tidak tahu inti dari apa yang dia baca.
        La bahasa sendiri saja masih belum jelas wkwkwk :v
        mau pakai bahasa inggris? Wkwkwk :v

      • Daripada si Beruk Malon yg Cuma bisa BERAK dicelana… wkakakka !

        • Beruk malon ….malaysial Hutang negara RM700 billion. Kerajaan umno belum bayar hutang royalti minyak kepada Kelantan sebanyak RM10 bilion menyebabkan Kelantan antara yg termiskin berdasarkan statistik jabatan umno Malaysia. Kerajaan umno pusat telah menyekat usahawan-usahawan besar untuk membuka syarikat di Kelantan sejak sekian lama dan menyebabkan peluang pekerjaan menjadi kurang dan tidak akan maju seperti negeri lain. umno melakukan jenayah kewangan melalui 1MDB dengan berhutang RM42 bilion dan melalui tabung haji dengan membeli tanah TRX 1.5 ekar dengan harga RM188 juta. Hutang kroni jual lembu dalam kondo RM200 juta belum bayar. Khazanah Nasional akan buang beribu-ribu pekerja MAS. Pembunuhan Altantuya. MAS adalah kepunyaan umno Islam tetapi hidangkan air syaitan di dalam kapal terbang menyebabkan Kapal terbang hilang dan meletup. GST untuk tanggung hutang-hutang yg disebut di atas dan beli jet mewah. Tali barut British sama-sama menangkap dan membunuh Tok Janggut yang menentang cukai haram yang dikutip oleh penjajah British. Rasuah penguatkuasa di sempadan Malaysia berleluasa menyebabkan dadah, pemerdagangan manusia, pelacur, mercun dan senjata api mudah dibawa masuk. Hudud tidak mahu dilaksanakan sebab rakyat masih miskin tapi hukum gantung sampai mati menggelupur dan sebat sampai pengsan tetap dilaksanakan sebab setia kepada penjajah british. Penentangan terhadap hukum Hudud telah dipelopori oleh umno, MIC, MCA, dan akhirnya ditentang sama oleh DAP laknatullah. Selagi mana DAP menentang pelaksanaan Hudud selagi itulah pemimpin umno/BN akan merompak duit rakyat dengan sewenangnya. Kos Isteri pm gunting rambut sebanyak RM1200 untuk satu sesi. Bagaimana kerajaan umno kata barang turun harga sedangkan dapat hasil tambahan dari GST. Kerajaan Umno menjual maruah Islam dengan menggalakkan atlet Islam berpakaian separuh bogel dalam pertandingan. Ringgit Malaysia semakin lemah ( AS$1 = RM4.00 ). RM2.6 bilion adalah duit rasuah dan memang ramai pemimpin umno yang makan rasuah. Jika najib mati maka parti tidak dapat tuntut RM2.6 bilion tersebut kerana ia berada dalam akaun peribadi. Sesiapa yg ada bukti penyelewengan 1MDB akan ditangkap termasuk pegawai SPRM. Tan Sri Zeti adalah sasaran seterusnya kerajaan umno. Untuk pengetahuan tuan-puan fakta-fakta di atas tidak akan didedahkan oleh media arus perdana pro umno seperti utusan meloya, berita hairan, dan TV3 suku. Adakah rakyat masih lagi mahu menyokong umno yang sudah korup itu?

      • tukang martil # ternyata malon si banyak utang & pelaku rasuah ganas toh….gak heran kita bro

      • malonyet iri hati & dengki tuh…iri hati karna tak mampu hihihi

      • elang itu di rekayasa dari sherpa,tp komponennya banyak dari indonesia,seperti sistem komunikasi,plat bajanya,roda dsbnya….kl rantis asli indonesia ada komodo,arwana,gudel,garda dsbnya….kl malonte rantisnya saja tak ada buatan lokal,semua import,setelah masuk malon,diganti stikernya menjadi buatan malon…hadehh malu kau lon

  2. pertamax

  3. Borong trus kumandennn

  4. cintai ploduk ploduk indonesia

  5. disayangkan penamaan rantis baja itu gk cocok..kok namanya elang………kenapa tidak bajul ijo atau trenggiling atau banteng atau kerbau atau badak…

  6. Naik rantis biar makin cepet kalo mau melarikan diri.

  7. Aku suka dgn putusan ini…kemandirian dan keyakinan atas kualitas alutsista NKRI terjamin.

    Kebanggaan karya putra-putri NKRI.

    Lanjutkan…..

    Salam NKRI !!!

  8. Rantis nya yg mana?….Elang itu kan hanya gambar ilustrasi?…seperti Baracuda??

  9. namain aja Raline (Rantis Online). bisa diorder buat mesen peluru ama senjata ringan brooooo.. wkwkwkwkwkwkwkwk

  10. sam buk m n s300 lbih strong buat paskhas

  11. Nama Barakuda, Arwana dan Komodo untuk rantis kedengerannyan lebih mantap dari pada Elang.

  12. Malon ohhh malonte kongke …
    Hutang negara RM700 billion. Kerajaan umno belum bayar hutang royalti minyak kepada Kelantan sebanyak RM10 bilion menyebabkan Kelantan antara yg termiskin berdasarkan statistik jabatan umno Malaysia. Kerajaan umno pusat telah menyekat usahawan-usahawan besar untuk membuka syarikat di Kelantan sejak sekian lama dan menyebabkan peluang pekerjaan menjadi kurang dan tidak akan maju seperti negeri lain. umno melakukan jenayah kewangan melalui 1MDB dengan berhutang RM42 bilion dan melalui tabung haji dengan membeli tanah TRX 1.5 ekar dengan harga RM188 juta. Hutang kroni jual lembu dalam kondo RM200 juta belum bayar. Khazanah Nasional akan buang beribu-ribu pekerja MAS. Pembunuhan Altantuya. MAS adalah kepunyaan umno Islam tetapi hidangkan air syaitan di dalam kapal terbang menyebabkan Kapal terbang hilang dan meletup. GST untuk tanggung hutang-hutang yg disebut di atas dan beli jet mewah. Tali barut British sama-sama menangkap dan membunuh Tok Janggut yang menentang cukai haram yang dikutip oleh penjajah British. Rasuah penguatkuasa di sempadan Malaysia berleluasa menyebabkan dadah, pemerdagangan manusia, pelacur, mercun dan senjata api mudah dibawa masuk. Hudud tidak mahu dilaksanakan sebab rakyat masih miskin tapi hukum gantung sampai mati menggelupur dan sebat sampai pengsan tetap dilaksanakan sebab setia kepada penjajah british. Penentangan terhadap hukum Hudud telah dipelopori oleh umno, MIC, MCA, dan akhirnya ditentang sama oleh DAP laknatullah. Selagi mana DAP menentang pelaksanaan Hudud selagi itulah pemimpin umno/BN akan merompak duit rakyat dengan sewenangnya. Kos Isteri pm gunting rambut sebanyak RM1200 untuk satu sesi. Bagaimana kerajaan umno kata barang turun harga sedangkan dapat hasil tambahan dari GST. Kerajaan Umno menjual maruah Islam dengan menggalakkan atlet Islam berpakaian separuh bogel dalam pertandingan. Ringgit Malaysia semakin lemah ( AS$1 = RM4.00 ). RM2.6 bilion adalah duit rasuah dan memang ramai pemimpin umno yang makan rasuah. Jika najib mati maka parti tidak dapat tuntut RM2.6 bilion tersebut kerana ia berada dalam akaun peribadi. Sesiapa yg ada bukti penyelewengan 1MDB akan ditangkap termasuk pegawai SPRM. Tan Sri Zeti adalah sasaran seterusnya kerajaan umno. Untuk pengetahuan tuan-puan fakta-fakta di atas tidak akan didedahkan oleh media arus perdana pro umno seperti utusan meloya, berita hairan, dan TV3 suku. Adakah rakyat masih lagi mahu menyokong umno yang sudah korup itu?

  13. Beruk malonte ..malon malon
    Banyak kes masih ‘terbeku’ (atau dibekukan?)
    Kes kematian mendiang Teo Bent Hock dan arwah Ahmad Sarbaini yg didapati mati selepas SPRM menjalankan siasatan. (Bunuh diri? I don’t think so.. sorang nak kawin, tiada masalah kewangan, manakala seorang lagi kuat agamanya lagi amanah.)
    Kes kematian Timb. Pengarah Kastam yang mati ditembak di Putrajaya. Ini juga masih tak selesai.
    Ini kes berprofil tinggi..  semua yang mati ni mereka yg jujur dan amanah.
    Aku tak tahu apa sedang yg berlaku, tetapi aku yakin demi Allah pegawai polis kat Bkt. Aman tahu apa sedang yg berlaku.

    Kes pembunuh Altantuya boleh lepas ke luar negara sedangkan bebudak lepasan U belum sempat nak bayar PTPTN dihalang ke luar negara.. ini pun satu masalah double standard.. how??…kes terbaru peguwam cavin morais pengendali kes 1MDB telah diculik krna hendak mendedahkn kes sebenar korupsi encik najib bin cibay…akhirnya ditemukan telah dibunuh dn mayatnya dijumpai dlm drum dgn cor simen…malon ohhh malon..PM kau seorg pembunuh berdarah dingin..

  14. Banyak kes masih ‘terbeku’ (atau dibekukan?)
    Kes kematian mendiang Teo Bent Hock dan arwah Ahmad Sarbaini yg didapati mati selepas SPRM menjalankan siasatan
    . (Bunuh diri? I don’t think so.. sorang nak kawin, tiada masalah kewangan, manakala seorang lagi kuat agamanya lagi amanah.)

    Kes kematian Timb. Pengarah Kastam yang mati ditembak di Putrajaya. Ini juga masih tak selesai.
    Ini kes berprofil tinggi..  semua yang mati ni mereka yg jujur dan amanah.
    Aku tak tahu apa sedang yg berlaku, tetapi aku yakin demi Allah pegawai polis kat Bkt. Aman tahu apa sedang yg berlaku.

    Kes pembunuh Altantuya yg dgn sadisnya dibunuh dn mayatnya di letupkan dgn bahan peledak C4 ..dalang pembunuh ENCIK JIBAY BIN NAJIBUN RAJAK..dan kambing hitam sekrg ada duduk kat Australia boleh lepas ke luar negara .
    sedangkan bebudak lepasan U belum sempat nak bayar PTPTN dihalang ke luar negara.. ini pun satu masalah double standard.. how??cavin morais salah satu peguwam kes 1MDB telah diculik dn dibunuh dlm drum dgn cor simen…krna hendak mendedahkn kepincangan2 dlm kes 1MDB…
    Malon ohhh malon…sungguh kejam betul korang punya PM…MALON punya PM ternyata pembunuh berdarah dingin…betul betul betul

  15. Banyak kes masih ‘terbeku’ (atau dibekukan?)
    Kes kematian mendiang Teo Bent Hock dan arwah Ahmad Sarbaini yg didapati mati selepas SPRM menjalankan siasatan. (Bunuh diri? I don’t think so.. sorang nak kawin, tiada masalah kewangan, manakala seorang lagi kuat agamanya lagi amanah.)
    Kes kematian Timb. Pengarah Kastam yang mati ditembak di Putrajaya. Ini juga masih tak selesai.
    Ini kes berprofil tinggi..  semua yang mati ni mereka yg jujur dan amanah.
    Aku tak tahu apa sedang yg berlaku, tetapi aku yakin demi Allah pegawai polis kat Bkt. Aman tahu apa sedang yg berlaku.

    Kes pembunuh Altantuya boleh lepas ke luar negara sedangkan bebudak lepasan U belum sempat nak bayar PTPTN dihalang ke luar negara.. ini pun satu masalah double standard.. how??

    • tukang martil @ jadikan artikel aja case si najib rujak ini…angkat berita ini ke Jakarta Greater biar kita fans2nya JG pada tau bagaimana busuknya negara beruk malonte itu

    • iya bray,di angkat beritanya nih ke JG,tp pake bahasa indonesia ya bray…q gak ngerti bahasa beruk hahahhaha…..

  16. stuju bro

  17. BERUK=otak BE-bal muka bu-RUK
    MALON=MAL-as dan blo-ON

 Leave a Reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

(required)

(required)