Rudal Sidewinder Hawk Malaysia Sergap Sasaran Udara

JakartaGreater – Angkatan Udara Malaysia (RMAF) melakukan latihan pertempuran untuk menguji keampuhan rudal AIM-9 sidewinder. Dalam rangkaian latihan itu sebuah sasaran diluncurkan dari pesawat F/A-18D Hornet dari skadron 18 yang diawaki oleh Letkol Goh Keng Loon.

Tak lama kemudian pesawat Hawk Malaysia dari Skadron 6 dengan pilot Letkol Ahmad Subki melepas Rudal AIM-9 Sidewinder. Rudal tersebut mengejar sasaran di udara yang dilepas oleh pesawat F/A-18D Hornet. Tak lama kemudian Rudal AIM-9 Sidewinder itu berhasil menyergap sasaran di udara.

Ini menunjukkan pesawat Hawk RMAF/ TUDM memiliki kemampuan yang kuat untuk peperangan udara. Latihan itu merupakan rangkaian dari Program Validasi Tembakan Misil Udara ke Udara (AAMF) melibatkan pesawat-pesawat Tentara Udara Diraja Malaysia (TUDM), yang dilakukan pada 18-11-2020, dirilis laman facebook TUDM.

Pada kesempatan itu, Panglima Operasi Udara, Lt Jen Dato’ Hj Mohammad Salleh bin Hj Osman TUDM melakukan lawatan kerja ke PU Butterworth untuk melihat perkembangan Program Validasi Tembakan Misil Udara ke Udara (AAMF) melibatkan pesawat-pesawat TUDM.

f 18 hornet rmaf 3
Pesawat tempur F/A-18D Hornet RMAF (@TUDM)

Panglima Operasi Udara menyaksikan secara lebih dekat latihan tembakan misil udara ke udara (AAMF) melibatkan pesawat tempur F/A-18D Hornet dengan menaiki sebuah lagi pesawat pejuang F/A-18D Hornet yang diterbangkan oleh Ketua Bahagian Latihan No. 18 Skuadron, Mej Mohd Faizal bin Ab Rahim TUDM.

Latihan ini juga menguji tembakan rudal udara ke udara yang dilepas dari F/A-18D Hornet.

Latihan AAMF adalah latihan yang dilaksanakan oleh TUDM untuk meningkatkan kompetensi para prajurit, terutama dalam memastikan kemampuan TUDM bersiaga bagi menjaga kedaulatan tanah air Malaysia di tengah pandemi Covid-19 global.

3 thoughts on “Rudal Sidewinder Hawk Malaysia Sergap Sasaran Udara”

Leave a Comment