Malaysia Bantah Beli JF-17

JF-17

Kementerian Pertahanan Malaysia membantah kabar pihaknya akan membeli jet tempur JF-17 Thunder dari Pakistan seperti yang dilaporkan sebelumnya.

“Saya tidak pernah mendengarnya sebelum ini [rencana pembelian jet JF-17]. Ini pertama kali saya mendengarnya. Kami tidak mempunyai rencana membelinya,” kata Menteri Pertahanan Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein sebagaimana dikutip Kantor Berita Bernama, Selasa 22 Desember 2015.

Sebelumnya utusan tinggi Malaysia untuk Pakistan Datuk Dr Hasrul Sani Mujtabar sebagiamana dikutip media di negara tersebut mengatakan Malaysia berniat membeli jet tempur yang dibangun Pakistan dan China tersebut.

“Jet tempur JF-17 dianggap produk sektor pertahanan yang sangat baik dari Pakistan dan keputusan mengenai jumlah pembelian akan diputuskan segera oleh Malaysia,” kata Hasrul Sani.

Sementara itu mengenai anggaran pertahanan 2016, Hishammuddin mengatakan anggaran akan difokuskan untuk membeli sejumlah aset baru untuk Angkatan Tentera Malaysia termasuk 6 kapal tempur pesisir ‘Littoral Combatant Ship’.

Selain itu, sistem persenjataan ‘Very Short Range Air Defence’, perisai serta pesawat Airbus A-400M dan kelengkapan tekonologi terkini.