Dec 072014
 
image

Kapal Vasco da Gama melintas di perairan internasional, Batam – Singapura (jakartagreater)

image

image

image

image

image

Singapura terlihat dari Batam (jakartagreater.com)

image

image

Mask KRI Hasanuddin dengan ular ular perang

image

image

Di pojok Kapal TNI yang akan mengangkut pasukan

image

Kapal mendorong kargo kontainer

image

Kapal angkut TNI AL, bersiap angkut pasukan

image

image

Dermaga Pangkalan TNI AL Batam Provinsi Kepulauan Riau, bersebelahan langsung dengan lahan galangan kapal. Dermaga TNI AL, terhubung dengan Mako Lanal. Dermaga di Mako Lanal memiliki nilai strategis tersendiri, mengingat Kota Batam berdekatan dengan negara tetangga. Apalagi Batam merupakan daerah kepulauan di perbatasan yang rawan konflik.

Dermaga sepanjang 50 meter bisa memuat beberapa Kapal Perang Indonesia jenis kapal cepat rudal dan kapal angkut.

Bagikan Artikel :

  38 Responses to “Laut Batam – Singapura dari KRI Hasanuddin”

  1. 1 kah

    • Wah keduluan.

      Salam kenang bung

    • 🙂 😀 😯 😎 😉 :mrgreen:

    • Tentera laut Asean mula tumpu pasukan amfibia

      Oleh KOH SWEE LEAN COLLIN

      Tentera laut Asia Tenggara sentiasa berusaha membina kemampuan yang seimbang, akibat daripada geografi maritim dan pelbagai cabaran keselamatan dalaman.

      Ini bukan sahaja mencerminkan keperluan setiap negara yang berbeza tetapi juga keadaan ekonomi yang berbeza yang menuntut prioriti ditetapkan.

      Dalam hal ini, pasukan amfibia yang sering dilihat sebagai kurang menarik, sentiasa tidak diutamakan berbanding aset-aset berkeupayaan tinggi seperti kapal dan kapal selam bersenjata peluru berpandu.

      Sejak sedekad lalu, hal ini mula berubah.

      Enam daripada sembilan anggota Persatuan Negara-Negara Asia Tenggara (Asean) kini memiliki pasukan darat amfibia seperti Kor Marin Amerika Syarikat atau Infantri Tentera Laut Rusia.

      Ini semua bukan kebetulan kerana mengurus pasukan yang berbeza dengan tentera darat ini bukan murah. Tambahan pula, kapal amfibia yang diperlukan untuk memberi keupayaan mobiliti pasukan ini juga mahal walaupun sistemnya kurang kompleks berbanding aset bersenjata.

      Pada awal 1990-an, Indonesia membeli 12 buah kapal pendaratan kelas Frosch dari Jerman dengan harga murah. Ini mendorong Malaysia membeli KD Sri Inderapura, kapal 8,450 tan terpakai dari Tentera Laut Amerika Syarikat. Dilengkapi dengan dok pelantar pendaratan (LPD) besar untuk membawa kapal dan kenderaan tempur kecil dan pelantar untuk dua atau lebih helikopter saiz sederhana.

      Kemudian Singapura menggantikan kapal pendaratan lamanya dengan empat buah LPD buatan tempatan seberat 8,500 tan pada hujung 1990-an. Perolehan ini semua ialah petanda penting kerana kebanyakan kapal amfibia Asia Tenggara ialah kapal era Soviet dan Perang Dunia ke-2 yang dipersoalkan kemampuan untuk beroperasi.

      Walau bagaimanapun, kemampuan amfibia Asean masih terhad dan tidak mampu memberi bantuan kemanusiaan ekoran tsunami pada Disember 2004. Sejak itu, Indonesia dan Thailand terutamanya mula membeli LPD baharu.

      Indonesia membeli lima LPD kelas Makassar 11,400 tan (satu daripadanya dijadikan kapal hospital) berdasarkan reka bentuk Korea Selatan. Thailand memperkenalkan HTMS Ang Thong, varian ubah suai direka bentuk di Singapura, yang menunjukkan kemampuan membantu mangsa tsunami di Aceh.

      Minat terhadap kemampuan amfibia ini walau bagaimanapun tersekat akibat dana yang terhad. Asean mula memberi tumpuan pada ancaman yang jelas. Contohnya, walaupun KD Sri Inderapura perlu diganti ekoran kebakaran pada 2009, masalah belanjawan menyebabkan Malaysia menangguhkannya, dan memberi tumpuan pada platform kawalan dan pencegahan penggunaan laut melalui pembelian kapal peronda dan kapal selam, untuk digunakan menangani lanun dan terkini, ketegangan di Laut China Selatan.

      Minat terhadap kemampuan amfibia diperbaharui semula kebelakangan ini. Julai lalu, Myanmar dilaporkan mula berunding dengan pembina kapal Indonesia untuk membeli LPD kelas Makassar yang tidak didedahkan jumlahnya.

      Sekiranya urusniaga ini berlaku, Myanmar akan melakukan satu lonjakan. Filipina juga akhirnya meneruskan program melibatkan kontrak membeli kapal LPD kelas Makassar.

      Sebelum itu, Filipina hanya memiliki sebuah kapal pendaratan buatan tempatan yang mula digunakan pada 2011, satu-satunya tambahan kepada keupayaan Filipina yang kebanyakannya daripada era Perang Dunia ke-2.

      Banyak pihak mengaitkan perkembangan ini dengan operasi bantuan bencana dan kemanusian, yang diperlukan dalam beberapa insiden kebelakangan ini seperti Taufan Haiyan. Ini mungkin disokong oleh rancangan Singapura untuk membeli sebuah kapal yang digelar kapal pengangkut pesawat mini, kapal pelbagai misi.

      Walaupun peningkatan ini mungkin dinilai sebagai usaha kolektif untuk meningkatkan kemampuan bantuan oleh negara-negara Asean, ada juga faktor-faktor lain. Ini termasuk modenisasi dan pengoperasian pasukan darat amfibia, dan juga perubahan doktrin yang melebihi daripada sekadar bantuan bencana dan kemanusiaan.

      Misalnya, ekoran pertempuran dengan militan Sulu di Lahad Datu, Sabah, Menteri Pertahanan Malaysia Dato’ Seri Hishamuddin Hussein memberitahu wartawan pada Oktober 2013 bahawa usaha sedang dijalankan untuk meningkatkan keupayaan pertahanan amfibia.

      Semasa lawatan kerja ke Hawaii Januari lalu, beliau meminta bantuan AS untuk membangunkan satu pasukan khusus tentera amfibia berdasarkan model Marin AS. Latihan bersama Eksesais Amfibia Malaysia-AS di Lahad Datu mungkin satu langkah ke arah kerjasama ini.

      Indonesia juga sedang memperbaharui kemampuannya. Baru-baru ini, ia melancarkan kapal amfibia terbaharunya, KRI Teluk Bintuni, dan merancang untuk membeli sekurang-kurangnya enam buah lagi kapal jenis ini. Kor Marin Indonesia juga sedang meningkatkan keupayaan. Pada Julai 2013, Jakarta dilaporkan merancang menubuhkan batalion ke-10 marin sebagai sebahagian program perluasan dan penstrukturan semula tentera laut. Tambahan kapal amfibia buatan Rusia yang dioptimumkan untuk serangan amfibia, tiba pada Januari 2014, menjadikan jumlah keseluruhan kapal amfibia marin Indonesia 54 buah. Indonesia juga dilaporkan merancang untuk membeli dari Ukraine.

      Selain faktor misi bantuan, perkembangan ini juga dipengaruhi sebahagiannya oleh program amfibia kuasa sekitar Asia. Australia sebagai contoh kini sedang mula menggunakan kapal pelantar pendaratan helikopter kelas Canberra berdasarkan kelas Juan Carlos, dan mempunyai rancangan untuk memiliki pasukan amfibia yang siap siaga menjelang 2016.

      Korea Utara juga menyediakan rancangan pada 2013 untuk memperolehi sebuah kapal pendaratan amfibia yang lebih besar daripada Dokdo seberat 19,000 tan yang sedia ada, kemungkinan juga berdasarkan kelas Juan Carlos. Korea juga baru melancarkan kapal pendaratan buatan tempatan, LST-II seberat 4,500 tan pada September 2013, dan bercadang membeli tiga lagi kapal seumpamanya.

      Jepun sedang menubuhkan pasukan amfibia khusus untuk memenuhi keperluan dasar pertahanannya, melibatkan pulau-pulau di selatan termasuk Senkaku/Diayou yang dipertikaikan. Ini termasuk menubuhkan pasukan seperti Marin AS menjelang 2015 yang akan dilengkapi kenderaan tempur amfibia dan helikopter Osprey MV-22, dan juga kapal pendaratan besar yang lebih berkemampuan berbanding LPD kelas Osumi, dijangka mula berkhidmat pada Mac 2019. Jepun juga sedang mendapatkan pengetahuan tentang operasi serangan amfibia melalui latihan dengan Kor Marin AS.

      Paling menarik tumpuan ialah China yang rancak meningkatkan kemampuan pasukan amfibia sejak beberapa tahun kebelakangan ini. Kor Marin China sedang melaksanakan modenisasi dengan meningkatkan keupayaan infantri dan kenderaan amfibia, disokong kapal yang lebih besar. Ogos tahun lalu, Beijing dilaporkan mula membina dok pendaratan helikopter berdasarkan kapal kelas Mistral Perancis.

      China baru-baru ini menarik perhatian lagi apabila memperlihatkan kemampuan amfibianya di perairan dipertikaikan. Kapal LPD kelas Yuzhao 17,600 tan sering dilihat bersama pasukan Marin China, helikopter dan kapal serangan pendaratan di perairan dipertikaian.

      Kemampuan amfibia China yang dilihat berdasarkan pertikaian Laut China Selatan mungkin faktor penting mendorong peningkatan pasukan amfibia di Asia Tenggara. Ini paling utama dilihat pada Filipina dan Vietnam, dan juga Indonesia dan Malaysia. Filipina baru-baru ini mengisytiharkan peralihan daripada pasukan keselamatan dalaman kepada pasukan pertahanan luaran dengan fokus pada Laut China Selatan. Kapal baharu yang akan diterima pada 2016-17 akan menyokong kerahan pasukan ke kawasan yang jauh di Kepulauan Spratly.

      Vietnam kini bergerak ke arah membina keupayaan kawalan laut ofensif yang boleh digunakan sekiranya kedudukan dikuasainya di Spratly ditawan. Walaupun keupayaan amfibia masih kecil, Vietnam telah memberi tumpuan pada misi Spratly. Tentera laut infantri Vietnam juga sedang melaksanakan modenisasi yang sederhana dan mula membeli peralatan baharu.

      Malaysia tidak menuntut kawasan yang besar di Spratly, dan tidak mengejutkan apabila ia tidak menunjukkan reaksi marah semasa berlaku pencerobohan wilayah perairannya oleh China. Tetapi Kuala Lumpur sedar cabaran China di Laut China Selatan. Walaupun rancangan menubuhkan pasukan amfibia bermodelkan Marin AS dikaitkan dengan insiden Lahad Datu, tidak boleh ditolak kemungkinan langkah itu juga diambil berdasarkan perkiraan Laut China Selatan. Berdasarkan perkiraan ini, latihan bersama dengan AS berguna untuk persediaan di Sabah dan juga Spratly.

      Indonesia juga memerhatikan Laut China Selatan. Mac tahun ini, pemimpin tentera Indonesia Jeneral Moeldoko mengisytiharkan pengukuhan pertahanan sekitar Kepulauan Natuna di hujung selatan Laut China Selata, lokasi kapal perang China sering menceroboh. Beliau menggesa pemantauan Laut China Selatan dan berkata sebarang peristiwa di Laut China Selatan mungkin merbahaya kepada Indonesia kerana boleh merebak ke negara itu.

      Pembinaan kekuatan Indonesia juga kelihatan berdasarkan kemungkinan pertikaian maritim dengan Malaysia. Pada Mei 2014, Marin Indonesia terlibat dalam latihan melibatkan operasi udara-darat-laut yang bertujuan meningkatkan keupayaan respons terhadap Malaysia berhubung blok hidrokarbon Ambalat di Laut Celebes.

      Kapal pendaratan amfibia sukar dibezakan antara kemampuan pertahanan dan serangan. Memang sifatnya ialah dua kegunaan, yang boleh digunakan untuk misi bantuan tetapi juga tindakan agresif merampas wilayah maritim. Pada era bencana semakin kerap, keupayaan ini menjadi pilihan oleh Asean.

      Walau bagaimanapun, disebabkan dua fungsi inilah wujud kemungkinan lain, terutama bila digabungkan dengan pasukan tentera laut yang lain. Kemampuan amfibia ini menjadi lebih relevan dengan pertikaian wilayah. Untuk menangani masalah ini, pasukan amfibia serantau perlu digalakkan mengadakan latihan bersama bukan sahaja untuk membina ketahanan serantau terhadap bencana, tetapi juga membina keyakinan dan kepercayaan.- November 3, 2014

      Koh Swee Lean Collin ialah felo penyelidik bersekutu di Institut Kajian Pertahanan dan Strategi di Sekolah Kajian Antarabangsa S Rajaratnam, Universiti Teknologi Nanyang, Singapura. Artikel asal, Southeast Asia’s Emerging Amphibious Forces, diterbitkan di laman The Diplomat.

      http://siasahdaily.blogspot.com/2014/11/tentera-laut-asean-mula-tumpu-pasukan.html

      • bung eril, kok jadi menarik nih, ada barang ghoibnya??!!

        • “Tambahan kapal amfibia buatan Rusia yang dioptimumkan untuk serangan amfibia, tiba pada Januari 2014, menjadikan jumlah keseluruhan kapal amfibia marin Indonesia 54 buah. Indonesia juga dilaporkan merancang untuk membeli dari Ukraine.”
          ini ya bung,barang ghoibnya? kayaknya maksudnya bmp3f, jumlahnya sama 54 unit. CMIIW

          • Sepertinya betul bung BMP-3F sejumlah 54 unit dan rencana pembelian BTR-4 dari Ukranine yg akhirnya dibatalkan karena perang di sana.
            Semoga pengganti BTR-4 adalah Airborne Tank BMD-4 dari Rusia. lebih mantap

  2. Absen dolo

  3. Wow…

  4. Perkuat ototmu kami mendukungmu

  5. inget pas terbang diatas batam , jadi nyadar kalo negara ini besar betul

  6. ayo tangkap kapal pembawa tanah ibu pertiwi yang menuju singepon

  7. Wah, tepat seminggu yg lalu sy sebrangi jg lautan ini dgn wavemaster

  8. kerennnnnnnn

  9. Apakah sebaiknya kita jg harus mereklamasi pantai yg mengarah ke singapore ?
    Supaya hanya dg ketapel saja anak2 bisa ngetapelin kaca2 gedung di singapor.

    Bikin bandara & pelabuhan 2xnya singapore.
    Bikin pangkalan AL termodern ketiga setelah jawa.
    Bikin batam sumber devisa bukan sumber penyelundupan.
    Bikin dunia sadar kl bahwa kitalah yg mengontrol selat malaka.
    Bikin jutaan ranjau laut untuk mempermudah penutupan selat malaka jika terjadi apa2.

    Jalur perdagangan nilai srategisnya tinggi sekali.

    Namun apa yg terjadi-batam hanyalah batam tidak lebih & tidak kurang.

    Gajah vs Semut – Gajahnya numplek.

  10. mantap beritanya bung Diego. Me like!

  11. Mantep tuh Foto Fotonya Bung Diego,, Salut!!!!

  12. bikin pangkalan peluncur rudal RHAN di batam dan natuna yang dapat mencapai singaporn dan malon, sekaligus memagari teras NKRI !!!

    • sebenarnya bung@ceuk aink…cukup jejerin kapal perang dan astros di pingir batam uda sampe ke semua penjuru wilayah singapura 🙂 ibarat kata..pesawat intai ..radar TNI tanpa perlu take off uda bisa melacak kapal dan pesawat terbang singapura yang baru lepas landas,

  13. Mantap fotox

  14. Sekarang banyak profesor yaa..
    salam prof..

  15. Mau lebih maju dari singapura?
    Kurangi korupsi
    Perbaiki kepastian hukum
    Jauhi peluang mafia hukum dari peradilan
    Apakah bisa??

  16. roket astros dari brazil kalo d tembakkan dari batam ke singaporn nyampe gak ya? mohon pencerahannya dari para sesepuh warjag

  17. ?

  18. Rame banget kapalnya coba aja pelabuhan kita lebih bagus pasti sepi tuh singepur

  19. Aku kasian liat melayu Singapore, seakan melayu ini terpinggir dgn warga pendatangnya(cina dan india), sebaiknya indonesia hrs menyinggung biar nama melayu singapore terangkt kembali…

  20. Potensi kepri untuk maju sangat besar

  21. Bila melihat batam, maka saya selalu teringat reklamasi pantai singapura apalagi rencana singapura utk membangun bandara ke 4 padahal yg skg sdh seluas 27 lapangan bola. Masa singapura yg kecil ini bisa punya bandara udara yg sgt luas. Yg plg menyedihkan tanahnya, pasirnya, aspalnya dan bahan bangunan lainnya didatangkan dari indonesia utk menambah garis pantainya hingga ke selat singapura.

    Indonesia seharusnya bisa bergerak aktif dgn mereklamasi pantai batam yg menjorok ke singapura utk membuat pelabuhan internasional yg besar sesuai dgn visi maritim jokowi dgn toll lautnya juga utk membuat property utk tempat peristirahatan ataupun rekreasi orang indonesia yg berbisnis di singapura maupun orang singapura sendiri dgn view yg menghadap ke singapura dan dekat lalu lintas laut internasional merpkan investasi yg potensial apalg batam yg bebas pajak sbg kawasan berikat.

  22. Dok koja bahari udah buka cabang di batam..baru buka galangan kapalnya,ga tw bikin apa..

 Leave a Reply