Malaysia Brunei Incar Club Missile System Rusia

Club M, rudal supersonik jarak jauh anti kapal dengan jangkauan 300 km.
Club M, rudal supersonik jarak jauh anti kapal dengan jangkauan 300 km.

KUALA LUMPUR. Malaysia dan Brunei Darussalam menyatakan ketertarikan mereka terhadap sistem pertahanan Club Rusia, dalam forum pameran senjata internasional DSA-2014. Pernyataan ini disampaikan juru bicara “Kontsern Morinformsystem- Agat”, Maria Vorobyov kepada kantor berita ITAR- TASS, 17 April 2014.

Negosiasi telah dilakukan dengan Kepala Angkatan Darat Malaysia, Mohd Zulkifli Bin Zine dan Komandan Angkatan Laut Abdul Aziz bin Jaafar.

“Kami mendiskusikan kemungkinan pengiriman sistem pertahanan Club-K untuk angkatan darat dan Club-M, untuk pertahanan garis pantai Malaysia”, ujar Vorobyov.

Negosiasi juga diikuti oleh ahli teknik dari perwakilan Rosoboronexport, serta dari pihak Raja Malaysia Tunku Annuar.

http://youtu.be/Vt-k8uWlsDE

Dalam pertemuan itu, pihak Rusia mendemonstrasikan kemampuan taktis dari sistem pertahanan Club, untuk melindungi garis pantai serta memperkuat pertahanan negara secara keseluruhan.

Selain itu, Brunei Darussalam yang diwakili oleh Kepala Angkatan Laut juga membawa delegasinya menyaksikan presentasi dari kemampuan sistem pertahanan Club serta negosiasi untuk dilakukannya kerjasama.

“Laksamana Pertama Abdul Halim mengunjungi stand group kami dan tertarik dengan club missile system”, ujar Vorobyov. Brunei menyatakan ketertarikannya terhadap sistem pertahanan pantai Club M. (ITAR-TASS)

Tinggalkan komentar