Nov 132015
 

Labuan – Angkatan Udara Malaysia, Royal Malaysia Air Force (RMAF) sedang melakukan Latihan PARADISE 2/2015 yang melibatkan manuver penerjunan pasukan para (paratrooper) yang disusupkan jauh (deepstrike) ke daerah musuh, hingga 22 November 2015.

Sebuah pernyataan dari Departemen Markas RMAF di Kementerian Pertahanan, mengatakan latihan ini mengambil tempat di ruang udara dan perairan Sabah.

Sepanjang latihan, pesawat RMAF akan terbang rendah selama siang hari dan malam di sejumlah daerah di ruang udara Sabah yang telah dikukuhkan sebagai lokasi latihan.

Pesawat RMAF yang terlibat dalam latihan ini meliputi F/A-18D Hornet, Su-30MKM, jet tempur Hawk 108/208, Hercules C130H, Tanker Udara Lockheed Martin KC130 dan pesawat transportasi CN235, serta helikopter EC725 dan Nuri.

Masyarakat disarankan untuk tidak panik atau menjadi terlalu khawatir jika mereka melihat pesawat RMAF terbang rendah selama waktu latihan. Latihan ini ilakukan oleh RMAF untuk memastikan kemampuan dan kesiapan mereka berada pada tingkat terbaik, terutama dalam menjaga wilayah udara negara itu.

Latihan penyusupan pasukan jauh ke dalam wilayah musuh ini di lakukan di Sabah, wilayah yang langsung berbatasan dengan Indonesia di Pulau Kalimantan. Salah satu skenarionya adalah, Pangkalan Udara di Labuan Sabah, dikuasai oleh musuh. Untuk itu sistem pertahanan udara di pangkalan itu akan dihancurkan lebih dulu, untuk kemudian merebut kembali Pangkalan Udara Labuan.

Bernama

  73 Responses to “Militer Malaysia Latihan Deepstrike dan Penyusupan Paratrooper dekat Perbatasan Indonesia”

  1.  

    malun,loe lancaula , loe cibai. bujang uwak kau malun.

  2.  

    Latihan dulu nah, biar pinter..

  3.  

    gimana askar malon gak pengsan beratnya aja 100 kilo , susahkan bomba pulak kah kah kah

    Kluang: Seorang anggota tentera dipercayai pengsan ketika membuat latihan kira-kira 200 meter menghampiri puncak Gunung Lambak, di sini, 9 pagi tadi.

    Mangsa dari Kem Terendak sukar diturunkan berikutan mempunyai berat badan melebihi 100 kilogram dipercayai terjatuh ketika mendaki sebelum tidak sedarkan diri.

    Komander Balai Bomba dan Penyelamat Kluang, Penolong Kanan Penguasa Bomba, Akob Sedek berkata, pihaknya yang menerima panggilan pada 9.11 pagi bergerak ke lokasi kejadian selepas mangsa tidak sedarkan diri ketika menjalani latihan.

    Anggota bomba dan penyelamat yang berusaha untuk membawa turn mangsa mengalami sedikit kesukaran berikutan fizikal mangsa yang bertubuh besar, katanya.

  4.  

    latihan saja dibesar besarkan giliran diganggu negara lain diam saja kayak orang sakit, malon otak udang hahaha

  5.  

    Halo malon jet pejuang kau jenis mig 29 di tukar dngan suku cadang rongsokan yh dari india?.dh miskin kah kau malon?.macam mana mau menang hadapi indon?

 Leave a Reply